به گزارش راهبرد معاصر. مهدی چمران در حاشیه دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد مرحوم مهدی علیرضایی خبرنگار فقید خبرگزاری تسنیم در خصوص بازدید خود از پایانه شرق جدید اظهار کرد: پایانه شرق کار خود را رسماً آغاز کرده و کسی نارضایتی بابت انتقال پایانه نداشت و تنها چند نفر مواردی را در مورد انتقال وسایل نقلیه مطرح میکردند که البته ندیده بودند که چند مینیبوس و اتوبوس خطی، مسافران را به صورت رایگان به پایانه منتقل میکنند. ظاهرا مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کمبودهای پایانه جنبی است، افزود: فضای پایانه بزرگ و عمومی است و درجه حرارت آن نباید بالا باشد، اما سرد هم نباید باشد.
چمران افزود: فکر، کار و طراحی در پایانه صورت گرفته و همه جزئیات به خوبی بررسی شده و امیدواریم امکاناتی همچون بانک به مجموعه منتقل و خدماترسانی تکمیل شود. مشکل مردم کمبود اتوبوسها برای انتقال به سایر شهرها بود که مسئولیت آن بر عهده شهرداری نیست. درمجموع کار ارزشمندی صورت گرفت و پس از چند سال توقف کار و آسیب دیدن به آن، پایانه شروع به فعالیت کرد.
وی در مورد تولید انبوه قطار ملی نیز گفت: قطار ملی کار خود را در خط تهران_ پرند آغاز کرده بود و چند هزار کیلومتر را در این مدت طی کرده بود. مسائلی که باید در نظر گرفته شود، بررسی شده است. به عقیده من کار خود را به خوبی آغاز کرده البته انتظار داریم با سرعت بیشتر عمل شود که البته تغییرات صورت گرفت و با علاقه تمام کار میشود و به عقیده من قطار، قطار ملی است. ساخت برخی موارد در کشور به صرفه نیست و کسی برای آن سرمایهگذاری نمیکند و قطعات هم همین شرایط را دارند، اما بوژی، ترمز، تهویه و سیستم رانش در داخل کشور ساخته میشود که باید از مپنا، جهاد دانشگاهی، واگنسازی و شرکت مترو که در این راستا تلاش کردند، تقدیر کنیم.
چمران با بیان اینکه باید به سمت قطارهای پرسرعت برویم، یادآور شد: در گذشته قرار بر این بود قطار پرسرعت به سمت فرودگاه امام راهاندازی شود و این مسئله را مطرح کردیم که قطار به سمت قم، اصفهان، شیراز و مشهد برود، اما عملیاتی نشد و اعتبارات آن تامین نشد؛ چراکه باید دولت به میدان میآمد. زیرساختهای آن باید آماده شود. به میزان زیادی کار شده، اما مربوط به زیرساخت نیست و باید کار شود و سپس به سمت تامین قطار برویم. قطار مدنظر ما مغناطیسی بود که رانش و حرکت آن به شکل دیگری است و در شانگهای فعالیت میکند و سرعت بسیار بالایی دارد و گران قیمت است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با تعطیلی در پایتخت به دنبال آلودگی هوا، تصریح کرد: تعطیلی تاثیر اندکی دارد، اما میزان آلودگی به اندازهای بالاست که تعطیلی ملموس نیست. بحثهای زیادی مطرح کردیم، اما به هر شکل امیدواریم قراردادها عملیاتی شود. بر اساس پیگیریها ساخت مترو در چین انجام میشود و دولت باید مبالغ را بپردازد که گفتند این مشکل در این هفته یا حل شده و یا حل میشود. هر موقع قطار وارد شد بنده شیرینی آن را خواهم داد.
چمران گفت: ما گفتیم هرکسی نمیخواهد به شورا نیاید و میخواستیم بگوییم خبرنگاران هم به صحن نیایند و ما دعوت نکردیم، خودشان آمدند. گفتیم افرادی که برای خدمات در صحن فعالیت میکنند، اگر میخواهند بیایند. مجلس و شورا نمیتوانند در این شرایط جلسات خود را تعطیل کنند.
وی ادامه داد: بخشی از منابع مالی را که شهرداری باید تامین کند، مشکلی ندارد. اصرار ما این بود که ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری و تا قبل از عید وارد شود تا شاهد گشایش در حمل و نقل درون شهری باشیم، اما چون هنوز عملیاتی نشده نمیخواستم بازگو کنم. قرارداد آن بسته شده و منابع ارزی و ریالی آن تامین شده و این جدا از قراردادهای قبل است. عملیاتی شدن این قراردادها مهم است؛ هرچند ضمانتهای بانکی صورت گرفته است. در بودجه سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان و امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تامین منابع مالی تاکسی، اتوبوس و مترو اختصاص داده شد.
چمران گفت: شهرهایی که سالها پیش آلوده بودند، امروز دیگر آلوده نیستند، چون به سمت برقی سازی رفتهاند. بایستی مباحث را دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم./ باشگاه خبرنگاران